xcom terror from the deep дерево исследований баг
X-COM: Terror from the Deep
Человечество, как ни странно, пережило нашествие инопланетян 1999 года и, зализав раны, устремилось в будущее. Однако в момент убийства сверхразума пришельцев на Марсе (плато Кидония), сверхмощный сигнальный луч был пущен в сторону Земли, в направлении самых непроглядных океанских глубин. И в 2040 году человечество снова столкнулось с инопланетной угрозой. На этот раз ужас шёл из глубин (Terror from the Deep). Программу X-Com тут же возобновили.
Теперь биться с захватчиками придётся под водой (за исключением мест нападений на гражданские лайнеры или портовые города), и, следовательно, технологии, добытые в первой войне, не помогут. Всё придётся начинать с начала.
В общем, если вам понравилась X-COM: UFO Defense, и вы ищете новых вызовов, то X-COM: Terror from the Deep для вас.
P.S. Насчёт дерева технологий. В игре существует несколько критических багов, которые даже могут перекрыть путь к победе. Например, если вы допросите командира Тассота, а не Лобстер-Мэна, то вам откроется исследование города T’Leth, но субмарина Leviathan будет недоступна.
Минус: Костыли, костыли, костыли! Как мы будем обплывать континенты на подводных лодках? А это будут летающие подводные лодки! Но как тогда сбивать противника над сушей? А орудия подводных лодок не будут работать на поверхности! Везде попытки натянуть сову на глобус, и задействовать механику первой части там, где это логически ни с чем не вяжется.
Плюс: Давайте посмотрим на эту проблему с другой стороны. Проект был обречён стать халтурой – жалкие полгода на разработку, и совершенно новый коллектив. Однако этот новый коллектив успел подвязать самые провисающие моменты и сделать работоспособную, атмосферную игру, в которую интересно играть даже фанату первой части. Жадным издателям – позор, это безусловно, но сами создатели игры заслужили похвалу уже за то, что старались не делать халтуры даже по откровенно халтурному ТЗ.
В целом – да, может быть игра вторична и местами халтурна. Но если это «дешёвый тяп-ляп», то делали бы все такие «тяп-ляпы», право, на свете стало бы больше хороших игр.
X-COM 2: Terror from the Deep
Если бы сейчас кто-то из уважаемых фирм выпустил сиквел популярной игры, который бы мало отличался от оригинала, то это был бы провал. Интернет-форумы взорвались бы воплями юных фанатов о том, что это «выкачивала денег» и «графа аццтой». Раньше же было все иначе. Содержание было важнее формы.
Буквально сразу за X-COM: UFO Defence последовал X-COM 2: Terror from the Deep. Сейчас бы такой продукт забраковали критики. Потому что данная игра, если судить по современным меркам, полноценной второй частью не является. Add-on’ом тоже… Это скорее «глобальный мод от разработчиков». Те, кто хотел увидеть полностью новую игру, могут быть свободны. Те, кто ждал продолжения любимой игры, не важно какого, надевают акваланги.
Ужас, плывущий на крыльях ночи.
Новый виток эволюции мутантов из реки Москвы? Нет, опять пришельцы! И программа Х-СОМ была возобновлена.
Игровой процесс тоже ничуть не изменился. Базы, правда, мы теперь можем строить только на воде. Роль самолетов в X-COM2 играют подводные лодки. Летающие подводные лодки. Они, как и раньше, гоняются за летающими субмаринами новых врагов рода человеческого. Солдаты называются акванавтами, что тоже не меняет их сути.
Но есть у X-COM1 с Terror from the Deep существенная разница. И ее можно заметить, при первом же исследовании потопленной вражеской лодки. Лично я долго приходил в чувство, когда шесть из восьми членов моего отряда были уничтожены за один ход. Они даже из корабля выйти толком не успели! У меня сложилось впечатление, что я ошибся уровнем сложности и врубил что-то вроде Genius. Да нет, с уровнем сложности то я как раз и не ошибся…
How much is the fish?
Вы меня спросите: Зачем я поливаю грязью игру, которая, по моим же словам, почти ничем не отличается от шедевральной первой части? Да вот в том то и дело, что я ее вовсе не поливаю грязью. Просто не хотел повторяться и если кому-то нужно почитать о Terror from the Deep хорошее, а так же узнать о игровом процессе, тот может еще раз перечитать статью о X-COM1. Вторая часть создана для тех, кто прошел UFO Defence на уровне Superhuman и думал, что его нечем удивить. Не смотря на кажущееся мое негативное отношение к Terror from the Deep, я «кололся, плакал, но продолжал жрать кактус». Уж больно она захватывает, а постоянная косость солдат и запутанность коридоров только злит и обостряет азарт, но не побуждает забросить игру со словами «ну и гадость ваша заливная рыба!»
Глючит или не запускается X-COM: Terror from the Deep? Решение есть! Постоянные лаги и зависания — не проблема! После установки мода X-COM: Terror from the Deep начала глючить или НПС не реагируют на завершение задания? И на этот вопрос найдется ответ! На этой странице вы сможете найти решение для любых известных проблем с игрой и обсудить их на форуме.
Игра не запускается (2001)
X-COM: Terror from the Deep не запускается/вылетает.
О: В первую очередь проверьте совместимость игры с вашей версией операционной системы.
Если у вас установлена Windows 7 и ниже, то выставьте параметры запуска на совместимость с Windows XP sp3. Для этого зайдите в свойства ярлыка, вызвав контекстное меню нажатием правой кнопки мыши, перейдите во вкладку “Совместимость” и выберете соответствующий параметр.
Если данный способ не помог, или у вас установлена Windows 8 или 10, то рекомендуем воспользоваться сторонними патчами для запуска игры на современных компьютерах. Скачать их можно или с сайта разработчика, или из нашего раздела.
Я скачал X-COM: Terror from the Deep из магазина, но она не работает.
О: Большая часть старых игр представленных в каталогах Steam и GOG полностью оптимизированы для современных систем, но встречаются исключения. Рекомендуем внимательно прочитать описание на странице магазина, где могут быть указаны советы по запуску игры. Также рекомендуем воспользоваться советами изложенными выше.
X-COM: Terror from the Deep выдает ошибку “программа не является приложением win32”.
О: В данном случае для запуска программы потребуется установить гостевую операционную систему или определенный эмулятор. Подробнее обсудить вопрос можно на форуме игры.
X-COM: Terror from the Deep вылетает во время катсцен/не проигрывает ролики.
О: Установите Bink Player. Скачать его можно с официального сайта или поискать в разделе файлы на нашем сайте.
X-COM: Terror from the Deep не запускается в оконном/полноэкранном режиме.
О: Проверьте наличие официального патча или сторонних загрузчиков на сайте разработчика или в разделе файлы. Внимание! Для запуска может потребоваться дополнительное ПО, так что внимательнее читайте описание.
Не работает сетевая игры в X-COM: Terror from the Deep.
О: Запуск старых игры в режиме сетевой игры, зачастую, возможен только посредством эмуляции локального подключения между компьютерами. Для его создания можно использовать такие программы как Tunngle. Также существуют и готовые варианты вроде Hamachi.
Игра тормозит и лагает
Скорее всего данная проблема носит аппаратный характер. Проверьте системные требования игры и установите корректные настройки качества графики. Подробнее об оптимизации игры можно почитать на форуме. Также загляните в раздел файлов, где найдутся программы для оптимизации X-COM: Terror from the Deep для работы на слабых ПК. Ниже рассмотрены исключительные случаи.
Появились тормоза в игре.
О: Проверьте компьютер на вирусы, отключите лишние фоновые процессы и неиспользуемые программы в диспетчере задач. Также стоит проверить состояние жесткого диска с помощью специализированных программ по типу Hard Drive Inspector. Проверьте температуру процессора и видеокарты —возможно пришла пора обслужить ваш компьютер.
Долгие загрузки в игре.
О: Проверьте состояние своего жесткого диска. Рекомендуется удалить лишние моды — они могут сильно влиять на продолжительность загрузок. Проверьте настройки антивируса и обязательно установите в нём “игровой режим” или его аналог.
X-COM: Terror from the Deep лагает.
О: Причинами периодических тормозов (фризов или лагов) в X-COM: Terror from the Deep могут быть запущенные в фоновом режиме приложения. Особое внимание следует уделить программам вроде Discord и Skype. Если лаги есть и в других играх, то рекомендуем проверить состояние жесткого диска — скорее всего пришла пора заменить его.
Проблемы с модами
Ошибки загрузки/обновления
Проверьте стабильность подключения к интернету, а также скорость загрузки. При слишком высоком пинге или низкой пропускной способности обновление может выдавать ошибки.
Если магазин или лончер X-COM: Terror from the Deep не завершает обновления или выдает ошибки, то переустановите саму программу. При этом все скачанные вами игры сохранятся.
Запустите проверку целостности данных игры.
Проверьте наличие свободного места на том диске, на котором установлена игра, а также на диске с операционной системой. И в том и в другом случае должно быть свободно места не меньше, чем занимает игра на текущий момент. В идеале всегда иметь запас около 100Гб.
Проверьте настройки антивируса и “Защитника Windows”, а также разрешения в брандмауэре. Вполне возможно они ограничивают подключение к интернету для ряда приложений. Данную проблему можно решить и полной переустановкой магазина или лончера т.к. большинство из них попросит предоставить доступ к интернету в процессе инсталляции.
О специфических ошибках связанных с последними обновлениями можно узнать на форуме игры.
Вопросы по прохождению
Ответы на все вопросы касающиеся прохождения X-COM: Terror from the Deep можно найти в соответствующих разделах Wiki, а также на нашем форуме. Не стесняйтесь задавать вопросы и делиться своими советами и решениями.
Глубинник
Глубинники (Deep One) — скрещение человеческого организма и инопланетных технологий, с бронированной кожей и пришельческими имплантами для управления ими. Глаза их остаются единственными органами, не претерпевшими изменений, хотя об этом трудно сказать, поскольку они находятся под ярко-красными очками.
Не путайте Глубинников с Глубинниками Лавкрафта, которые больше схожи с Тасотами.
Единственная возможность привезти на базу живого Глубинника — защита от террористической атаки Гиллменов.
К сожалению, Гиллмены появляются только на короткий промежуток времени и быстро сменяются Лобстерменами и Тасотами. Если вы не захватили Глубинника к этому времени — вы не получите его до тех пор, пока не станут происходить Смешанные атаки. Часто это может требовать долгого ожидания. Обычно нужно быть агрессивнее и захватить Глубинника, как только это возможно, даже с риском отмены защиты от террористической атаки, если она слишком сложна.
Contents
Ошибка исследования
Дерево исследований в TftD имеет несколько ошибок. Одной из основных ошибок, которая помешает вам выиграть игру, связана с Глубинником. Исследование Глубинника в неправильной последовательности не даст вам получить продвинутую броню и, самое главное, новые корабли. Новые подлодки составляют половину необходимых требований для запуска финальной миссии.
Чтобы предотвратить это, вы должны провести исследование Глубинника в правильном порядке. Он описан в статье Дилемма глубинника (англ.).
TRTBAG
Contents
Foreword
The designers of X-Com Terror From The Deep seem to have attempted to make the research process in TFTD much more complicated than its very straightforward predecessor’s research tree. They have succeeded in doing this, but have also introduced many glaringly unacceptable errors in the process that can prevent you from completing the game.
Some players may have had the luck of not bumping into any of these errors by picking all the right research at the right time, or have a game that doesn’t seem to have these problems. Unfortunately, as the research order in TFTD is non-linear, that is to say you can research anything you’ve got in any order you want, a lot of us are less fortunate. This guide should help to assist and point out some of the stickier bits.
Also note that this is not a reproduction of the research tree. There are many documents in a variety of formats describing the complete research tree on the Internet that you can peruse. This document is merely a supplement.
Definitions
The word ‘prerequisite’ is used quite frequently throughout this document. As prerequisite is not an everyday word, here is its definition.
Pre-Requisite Pre- means ‘before’, Requisite means something that is required in order to achieve something. In Layman terms and in context with the game: to get this thingy, you need to research or have these other thingies first.
Spoiler Warning
While this may spoil the game if you are new to it, it is better to be informed than to make a mistake that is irreversible. The game IS hard, even for X-Com UFO veterans.
With the exception of MC technology, this document discusses a branch of the research tree that will take you from the very start of the game all the way to the final chamber in T’Leth. (Well, not exactly, but it’ll give you everything you need!)
Glitches in the System
There are two major occasions where research can grind to a halt:
Interrogations
A large portion of the research can be cut off by researching an alien in the incorrect sequence.
For example, in order to open a new research branch, you need to have researched project A and B and then interrogate alien C in order to get new technology D. If you were to interrogate alien C before completing research on A and B, technology D will not appear for research once you’ve completed research on A and B. In order to get D to appear, you must capture another alien and interrogate it again.
So, as a rule of thumb, if an alien is a prerequisite for any particular tech item, it is highly recommended that you hold off the completion of the interrogation until all the prerequisites have been researched.
The Deep One Dilemma
The primary research path at an abstract level looks roughly like so:
Armour | → | Subs | → | T’Leth |
The path for Armour looks roughly like:
Deep One Corpse | → | Aqua Plastics | → | Plastic Aqua Armour | → | Ion Beam Accelerators | → | Live Deep One Terrorist | → | Ion Armour | → | Magnetic Navigation | → | Mag. Ion Armour |
Without Armours you won’t get to research advanced subs; without advanced subs you can’t reach T’leth and defeat the aliens once and for all.
You will need a living specimen and a corpse. In older versions of the game, where you need a lobsterman navigator to get magnetic navigation, getting a live Deep One Terrorist is not that important. However, in TFTD versions with the v2 update, success hinges on getting a living Deep One terrorist.
Deep One Terrorists can be found in most Gill-man land missions. They do not appear underwater (1), and are replaced with Xarquids if you shoot down Gill-Men terror ships.
(1) you may find some Deep One Terrorists in the second level of T’Leth; however, you may only get there after when you already have the tech they provide.
Don’t worry if you missed them, Gill-Man terror sites do still appear when it’s late in the game, although they are abundant early in game.
Deep One Terrorists also appear in ‘mixed’ alien crew land missions. A mixed crew is made up of a variety of species, and in terror sites and base attacks, will be supported by a variety of land-based terror units, which includes the Deep One Terrorist as well as the odd Xarquid (which normally replaces the Deep One Terrorist for underwater missions).
Just promote a terror site by leaving any ships on terror missions alone, or encourage the Gill-Men or ‘mixed’ crews to attack your base by shooting some of their USOs down near your base. You might also want to dismantle your M.C generator to improve the likelihood of an attack.
Before starting research on the Deep One Terrorist, refer to the Ion Armour section.
Finally, researching an alien medic and getting information on the Deep One Terrorist or its corpse is not the same as researching the real thing. You will not get any research benefits from the alien medic’s report. Keep this in mind.
The Tasoth Commander Trap
Note that it is unfortunately difficult to double check the validity of this bug at the present time, so this section has been intentionally left vague for now, but is left for the benefit of the that may experience it.
Most copies of the game do not recognise the Tasoth Commander as a legal alien (Although the alien/rank combination can still exist) and cannot be researched. If for whatever reason one does somehow appear on your research list, do not complete the research on it until after obtaining a Leviathan and the final mission launch button. Researching it will prevent these topics from being researched through normal means.
If you’re unsure whether you’ll face this bug or otherwise, update your game with the v2 patch if you are using the Dos version. The Collectors edition of TFTD is already updated to v2.
Required Objects
The MC Reader and Sub Construction samples
These two items, the MC Reader and the Sub Construction store item, are special in that they will only become available for research if and only if a sample is available in your general stores before completing research for their prerequisite technologies.
If you do not have any when completing research on the last of their required technologies, they will NOT appear later even after acquiring a few samples.
For example: If you’ve done Zrbite and are about to finish research on the Transmission Resolver, make sure that you have the ‘sub construction’ item in stores before the research on the Transmission Resolver hits 100%, or vice-versa.
Between the MC Reader and the Sub Construction store item, the ‘sub construction’ store item is required to win the game. The MC Reader is optional.
Note: This does not apply to Aqua Plastics. You can research it even without any samples.
Note: If this happens to you and you don’t have a suitable save game to revert, you can still rescue your game using a hex editor. Open the file RESEARCH.DAT that resides in the appropriate save game folder and set the byte at the hexadecimal offset 0x1B4 to 1. This will allow you to research Alien Sub Construction. (It will allow you to research it even if you don’t have the prerequisite technologies, in fact, but you wouldn’t cheat that way, would you?)
Note: Another way to combat the research tree bug for Alien Sub Construction is to modify PROJECT.DAT. Open the file with a hex editor and set the byte at the hexadecimal offset 0x26 to 01. This will make Alien Sub Construction appear in your research, then all you have to do is assign some scientists and complete it. Note that this bypasses all prerequisites. (tested on TFTD v2 but should also work on other versions)
Modify save games at your own risk. You should always create a backup first.
Version differences
There are two versions of TFTD. The original unpatched version of TFTD and the one with the v2 update.
Players with the Collectors Edition of TFTD have the version with the v2 patch.
The known changes in the research tree are as follows:
Unpatched
A Lobsterman Navigator is needed to research Magnetic Navigation
Ion Armour is not required for Magnetic Ion Armour. All the technologies you need for Magnetic Ion Armour are Plastic Aqua Armour, Ion Beam Accelerators and Magnetic Navigation.
Magnetic Navigation can be researched as soon as one is in storage. The lobsterman navigator is NOT required.
Ion Armour is required for Magnetic Ion Armour. Magnetic Ion Armour now just requires Magnetic Navigation and Ion Armour.
Yes, in other words, the v2 patch makes it easier to get Mag. Ion Armour. However, it also means that winning the game hinges on your ability to obtain a live Deep One terrorist AND researching it in the right order.
If you patch your game and reload a campaign created before the patch, you might face a few research problems. It’s not that common, but you might find that you’ll have some trouble with researching the more advanced armour via the V2 method. There should be no problems if you haven’t even started on the Ion Armour or Mag Ion Armour yet. It’s mostly for campaigns where you’re already half-way through researching the armour.
Only difference from v2 (per StrategyCore) is that the MC Reader bug is fixed: it can be researched even if you didn’t have a sample when MC Lab was complete. Note that TFTD CE is v2 and does not include this fix.
The Good Bit
The all important good bit gets down to the brass tacks. It’s probably why you’re here, so dig in!
Alien Sub Components
Technology | Prerequisities | Notes |
---|---|---|
Zrbite | None | A clump of Zrbite can be found underneath an Ion Beam Accelerator unit. If any explosive detonations occur near the IBA unit, it will be destroyed as it is very brittle (or rather, the IBA will blow up). |
You can pick up these clumps, but finding a clump only occurs in unusual circumstances. For example, throwing an unconscious soldier into an IBA and waiting for him or her to wake up. Falling down onto one or walking into one with the walk-through-walls bug.
Xcomutil users will often find Zrbite clumps lying about when selecting a USO floor map that is not the same as the type of USO you’re actually attacking.
Armour
Technology | Prerequisities | Notes |
---|---|---|
Plastic Aqua Armor | Aqua Plastics | Aqua Plastics are obtained from a Deep One corpse. You need not have any actual aqua-plastics in storage to get the Aqua Plastics research item. |
Ion Armour | Ion Beam Accelerators, Plastic Aqua Armour and a Deep One Terrorist | Research the first two prerequisites in any order you wish. However, you MUST research the live Deep One Terrorist LAST. If you researched this alien earlier, you won’t get Ion Armour. Capturing another Deep One Terrorist is possible, but there is a small chance that you will not be able to research any more of them. |
This is especially important in versions of TFTD patched with the v2 update, as without Ion Armour, you cannot get Magnetic Ion Armour, which in turn is needed to get the advanced submarines.
(TFTD v2)
For versions v2 and up, Magnetic Navigation becomes available the moment you have a sample in storage. Also keep in mind that Ion Armour is compulsory.
(TFTD pre-v2)
Submarines
Technology | Prerequisities | Notes |
---|---|---|
Manta | Magnetic Ion Armour, Sub Construction | Refer to the sub component section for notes on Sub Construction. This submarine allows construction of the more advanced SWS. |
Hammerhead | Manta | |
Leviathan | Hammerhead, Lobsterman Commander | The Lobsterman Commander should be researched after the Hammerhead. Also, for your convenience, don’t forget to research ‘alien origins’ first so that you don’t have to capture a third lobsterman commander to win the game. |
If you did not research the commander and the hammerhead in the right order, don’t worry, just research another Lobsterman Commander.
Note (to Hexedit): Open the file RESEARCH.DAT that resides in the appropriate save game folder and set the byte at the hexadecimal offset 0x27A to 1. This will allow you to research The Latest Flying Sub aka Leviathan
Techs to Win the Game
Technology | Prerequisities | Notes |
---|---|---|
Alien Origins | Any live alien | |
The Ultimate Threat | Alien Origins and a Lobsterman Commander | Research the commander last. If you researched the commander before alien origins, don’t worry. Just research another commander. |
* A Lobsterman Navigator or Gillman Commander can also substitute for the commander.
It is claimed that researching a Tasoth Commander at any time will cause theTasoth Commander Trap and prevent this topic from becoming available. Note that evidence of this bug are so far purely anecdotal.
Disruptor Pulse Launcher (optional)
Optional as you do not need the DPL torpedoes to win the game. It’s not a serious problem, but is mentioned anyway to ally any concerns about the launchers not appearing for research.
However, unlike Sub Construction and the Mind Probe, the DPL Launcher has a failsafe. If you did not have any samples upon completion of Zrbite, you will be able to make them appear for research the moment the next research project is completed.
Molecular Control Technology (optional)
Optional because you don’t need MC tech to win the game. But as its research branch has a notable bug, is included as well.
Technology | Prerequisities | Notes |
---|---|---|
M.C.-LAB | Any Live Terrorist | Either of the two terrorist units will give you the M.C.-Lab. Deep One Terrorists generally follow Gill-men and Calcinites associate themselves with Aquatoids. Both aliens can be found in ‘mixed’ crew land missions. |
MC Reader | MC Reader (item), M.C.-Lab | The MC Reader research item will only become available if research on the M.C.-Lab is completed while an MC Reader is in storage. If you miss out on this, you will NOT get the MC Disruptor or the MC Generator for the rest of the campaign. |
MC Disruptor | MC Reader and any live Tasoth | Excluding the Tasoth Commander, of course. While the Ufopaedia says it only works underwater, this item will work on land. I believe the text was meant to say that only aquanauts with ‘MC implants’ can use it, the word ‘underwater’ seems like a typo that was never removed. Again, if you research the live Tasoth before completing the research on M.C. Reader, you will be forced to capture and interrogate another live Tasoth in order to get the M.C. Disruptor technology. |
MC Generator | MC Disruptor | This item will protect your base from being found, but it does not work 100% of the time. Aliens can still attack shielded bases if their scouts are lucky. The magnitude of USOs successfully spotting your base is reduced. |
Melee Weapons (optional, but handy)
Vibro Blade research comes from the Calcinite corpse. Once that research is done, if you’ve autopsied a Gillman corpse by that point (more than likely) you also get to research Thermic Lance. Once Thermic Lance is researched, Heavy Thermic Lance, last in this line, can be researched
Obligatory Disclaimer Claptrap
This document will not always be 100% accurate, as the game tends to behave differently for different players with different computer systems and game editions.
These notes are derived through many controlled tests and observations with the MS-DOS edition of Terror From The Deep with the TFTDv2 patch. Any noticeable difference between the patched game and the older versions are noted. Otherwise, these notes are valid for practically any version of TFTD available on the PC, with the possible exception of TFTD for the Sony Playstation.
TFTD, Terror From The Deep, X-Com, XCOM, et. al. originally developed by some very fine people. Originally distributed by Microprose. Now? Who knows.
As the purpose of this document is to inform, feel free to distribute any information in this document as you see fit.
- xcom enemy within на андроид читы на деньги
- xenus 2 белое золото коды на перки